講義名 英語コミュニケーション ≪□第一部≫
講義開講時期 後期
曜日・時限 火4・金2
単位数 2

担当教員
氏名
バーリ ナトウシュ

学習目標(到達目標) ①日常生活や自分自身のことについて、自信をもって英語で話すことができる。
②日常生活や現代社会に関わる情報・説明を聴いて、理解することができる。
③相手の考えを理解して、積極的にコミュニケーションを図ることができる。
④英語圏の社会・文化背景を理解し、場面に合った適切な英語表現(丁寧表現など)を使うことができる。

授業概要(教育目的) 英語のスピーキングとリスニングに関する既習事項を確認・活用して,自分自身が伝達したいことを音声で表現できるようになること,そして相手が伝達したいことを聴き取って理解できるようになることを目的とします。
This class gives students the opportunity to develop basic skills in speaking and listening. Attention mainly focuses on pronunciation, intonation and basic communication strategies.
授業計画表
 
項目内容
第1回Course Introduction
Phone Calls 1
Seeking information about flights (PC 1)
第2回Phone Calls 1
Vocabulary Match 2
Signals 1, 2, 3, 4
Requesting a pick-up (PC 2)
Capital cities (M 2)
Openings and Closings (S1-4)
第3回Phone Calls 5
Vocabulary Match 3
Signals 5
Meeting someone (PC 5)
Populations (M 3)
Inquiring (S 5)
第4回Phone Calls 7
Vocabulary Match 4
Signals 6, 7
Inquiring about a repair (PC 7)
Common Names (M 4)
Offering, Declaring, (S 6, 7)
第5回Phone Calls 9
Vocabulary Match 5
Signals 8, 9
Inquiring about an apartment (PC 9),
British & American English (M 5)
Emphasizing, Challenging (S 8, 9)
第6回Presentation Project #1 (solo)Introducing music
第7回Presentation Project #2 (pair)Seeking information
第8回Phone Calls 11
Match 6
Signals 10, 11
Reserving a restaurant (PC 11)
Body parts (M 6)
Calming, Reminding (S 10,11)
第9回Phone Calls 13
Match 7
Signals 10,11
Leaving a message (PC 13)
Movements (M 7)
Suggesting, Requesting, Persuading (S 12, 13, 14)
第10回Phone Calls 14
Match 10
Signals 15
Booking a seat (PC 14)
Cooking utensils (M 10)
Warning (S 15)
第11回Phone Calls 15
Match 11
Signals 16, 17, 18
Inquiring about a sale (PC 15)
Writers and books (M 11)
Thanking, Apologizing, Sympathizing (S 16, 17, 18)
第12回Phone Calls 17
Match 12
Signals 19,20
Meeting after a long absence (PC 17)
Japanese expressions (M 12)
Praising, Downplaying (S 19, 20)
第13回Presentation Project #3 (solo)Explaining a procedure
第14回Presentation Project #4 (pair)Seeking information
第15回Mid-term summaryThe points of 1-14th lessons will be summarized.
第16回Phone Calls 18
Match 13
Signals 21, 22, 23
Requesting identification (PC 18)
Elements (M 13)
Agreeing, Evading, Disagreeing (S 21, 22, 23)
第17回Phone Calls 20
Match 14
Signals 24, 25
Reconfirming a reservation (PC 20)
Tools (M 14)
Complying, Refusing (S 24, 25)
第18回Phone Calls 21
Match 15
Signals 11
Inquiring about a telephone contact (PC 21)
Bible characters (M 15)
Defending (S 11)

第19回Phone Calls 22
Match 16
Signals 27, 28

Thanking for borrowing an object (PC 22)
Trains (M 16)
Checking, Clarifying (S 27, 28)
第20回Phone Calls 24
Match 19
Signals 29, 30
Calling off an excursion (PC 24)
Music (M 19)
Digressing, Stipulating (S 29, 30)
第21回Presentation Project #5 (solo)Telling a story
第22回Presentation Project #6 (pair)
Calling off an arrangement
第23回Match 20
Signals 31, 32

Requesting assistance (PC 30)
Geography (M 20)
Expressing satisfaction, anticipation (S 31, 32)
第24回Phone Calls 36
Match 22
Signals 33, 34, 35, 36
Talking about cultural assets (PC 36)
Academic subjects (M 22)
Expressing disappointment, dislike, anger, fear (S 33, 34, 35, 36)
第25回Phone Calls 37
Match 31
Signals 37, 38, 39, 40
Inquiring about a job (PC 37)
Computers (M 31)
Apprising, Defining, Approximating, Comparing (S 37, 38, 39, 40)
第26回Phone Calls 38
Match 32
Signals 41, 42, 43
Assisting at a helpdesk (PC 38)
Filmmaking (M 32)
Signals 41, 42, 43 Observing cause and effect, Exemplifying, Generalizing (S 41, 42, 43)
第27回Phone Calls 40
Match 39
Signals 44, 45, 46
Inquiring about a test (PC 40)
Architecture (M 39)
Recalling, Predicting, Organizing (S 44, 45, 46)
第28回Presentation Project #7 (solo)Analyzing a building
第29回Questions and AnswersReview and Overall Discussion
第30回Summary and ConclusionsThe points of 16-29th lessons will be summarized.
授業形式 演習形式を中心として授業を進め,ペアまたはグループによる練習なども行います。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
This class lays stress on practical training, including work in pairs or groups. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
0% 0% 10% 20% 70% 100%
評価の特記事項 Filmed solo and pair oral presentations (70%). Weekly vocab quizzes and attendance (30%).
テキスト Signals: 英会話フレーズブック 南雲堂フエニクス (2002)
オフィスアワー(授業相談) TBA
事前学習の内容など,学生へのメッセージ Classes begin with pair-work. Vocab quizzes follow. Filmed oral presentation projects are solo and in pairs. Filming is for self-monitoring & discussion of oral performance, and for 80% of course evaluation. Attendance vital presentation training and to support pair-work partners.
授業用URL http://barrynatusch.com/
参考URL 1 http://wh5.blogspot.com