講義名 英語コミュニケーション ≪□第一部≫
講義開講時期 前期
曜日・時限 水4・土2
単位数 2

担当教員
氏名
小島 章子

学習目標(到達目標) ① 日常生活や自分自身のことについて,自信をもって英語で話すことができる。
Students will be able to talk with confidence about their everyday life and themselves in English.

② 日常生活や現代社会に関わる情報・説明を聴いて,理解することができる。
Students will be able to listen to and understand information and explanation on everyday life and modern society.

③ 相手の考えを理解して,積極的にコミュニケーションを図ることができる。
Students will be able to develop skills for communicating effectively in English from their personal viewpoint.

④ 英語がよく使用されている社会の文化背景を理解し,場面に合った適切な英語表現(丁寧表現など)を使うことができる。
Students will be able to express their ideas in an appropriate way (e.g. with regard to politeness and formality) based on the cultural contexts of sites where English is widely used.
授業概要(教育目的) 英語のスピーキングとリスニングに関する既習事項を確認・活用して,自身が伝達したいことを音声で表現できるようになること,そして相手が伝達したいことを聴き取って理解できるようになることを目的とします。
This class gives students the opportunity to develop basic skills in speaking and listening. Attention mainly focuses on pronunciation, intonation and basic communication strategies.
授業計画表
 
項目内容
第1回Introduction, Unit 0

以下、教科書のUnit numberとunit name を示します。
Classroom English, asking questions

以下、preparationとは自宅での予習を示します。
Preparation: Unit 1 pp.11-12
第2回Unit 1 I like action movies
sentence stress
Preparation: Unit 2 pp.12-16 
第3回Unit 1 I like action movies 
Talking about likes and dislikes
Preparation: Unit 2 pp.17-19
第4回Unit 2 How much is that?
weak vowels
Preparation: Unit 3 pp.20-21
第5回Unit 2 How much is that?
fluency with money and prices
Preparation: Unit 3 pp.22-25
第6回Unit 3 Is that your cousin?
sentnce stress
Preparation for the test 
第7回Test (1)
Units 0-3
Preparation: Unit 3 p.26
第8回Unit 3 Is that your cousin?
Describing your family
Preparation: Unit 4 pp.27-29
第9回Unit 4 How was your weekend?
disappearing sounds
Preparation: Unit 4 pp.30-31
第10回Unit 4 How was your weekend?
Talking about things you did
Preparation: Unit 5 pp.32-34
第11回Unit 5 What do you do? 
sentence stress
Preparation: Unit 5 pp.35-36
第12回Unit 5 What do you do?
Describing occupations
Preparation: Unit 6 pp.37-39
第13回Unit 6 I get to work at eight
weak vowels
Preparation: Unit 6 pp.40-41
第14回Unit 6 I get to work at eight
Describing your daily routines
Preparation for the test
第15回Test (2)
Units 4-6
Review that you've learned
第16回Review
Review that you've learned
Preparation: Unit 7 pp.42-44
第17回Unit 7 It's in front of the lamp
Guessing meaning through patterns
Preparation: Unit 7 pp.45-47
第18回Unit 7 It's in front of the lamp

Describing location, objects in a room
Preparation: Unit 8 pp.51-52
第19回Unit 8 I liked science at school
blended sounds
Preparation: Unit 8 pp.53-55
第20回Unit 8 I liked science at school
Talking about school subjects you liked
Preparation: Unit 9 pp.56-58
第21回Unit 9 It's easy to make
weak vowels
Preparation: Unit 9 pp.59-60
第22回Unit 9 It's easy to make
Giving instructions, describing how to cook
Preparation for the test 
第23回Test (3)
Units 7-9
Preparation: Unit 10 pp.61-62
第24回Unit 10 It's easy to makex
sentence stress
Preparation: Unit 10 pp.63-65
第25回Unit 10
It's easy to make
Describing current actions
Preparation: Unit 11 pp.66-68
第26回Unit 11 What are you going to do?
Casual English gonna
Preparation: Unit 11 pp.69-70
第27回Unit 11 What are you going to do?

Talking about the future
第28回理解度の確認要点のまとめ
第29回まとめ(1)まとめ
第30回まとめ(2)まとめ
授業形式 演習形式を中心として授業を進め,ペアまたはグループによる練習なども行います。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
This class lays stress on practical training, including work in pairs or groups. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
15% 0% 45% 40% 0% 100%
評価の特記事項 欠席回数が5回に達した場合は単位を認定しません。2回の遅刻/早退は1回の欠席とみなされ、30分以上の遅刻/早退は欠席扱いになります。またテストを1回でも欠席した場合は単位を認定しません。
テキスト Communication Spotlight: Speaking Strategies & Listening Skills: High Beginner (2014 abax)
オフィスアワー(授業相談) 授業後に対応します。
事前学習の内容など,学生へのメッセージ 出席重視の授業で、小テストも頻繁に行います。毎回、授業計画のpreparation(授業準備)に記載されているページをあらかじめ読み、新出単語などは辞書で確認して授業に臨んでください。また、授業には必ず辞書を持ってきてください。積極的な授業参加が良い評価につながります。授業は原則として英語で行います。

第1回の授業には、教科書を購入したうえで、必ず出席してください。