講義名 英語コミュニケーション ≪□第一部≫
講義開講時期 後期
曜日・時限 水4・土2
単位数 2

担当教員
氏名
小島 章子

学習目標(到達目標) ① 日常生活や自分自身のことについて,自信をもって英語で話すことができる。
Students will be able to talk with confidence about their everyday life and themselves in English.

② 日常生活や現代社会に関わる情報・説明を聴いて,理解することができる。
Students will be able to listen to and understand information and explanation on everyday life and modern society.

③ 相手の考えを理解して,積極的にコミュニケーションを図ることができる。
Students will be able to develop skills for communicating effectively in English from their personal viewpoint.

④ 英語がよく使用されている社会の文化背景を理解し,場面に合った適切な英語表現(丁寧表現など)を使うことができる。
Students will be able to express their ideas in an appropriate way (e.g. with regard to politeness and formality) based on the cultural contexts of sites where English is widely used.
授業概要(教育目的) 英語のスピーキングとリスニングに関する既習事項を確認・活用して,自身が伝達したいことを音声で表現できるようになること,そして相手が伝達したいことを聴き取って理解できるようになることを目的とします。
This class gives students the opportunity to develop basic skills in speaking and listening. Attention mainly focuses on pronunciation, intonation and basic communication strategies.
授業計画表
 
項目内容
第1回Introduction, Unit 0

以下、教科書のUnit numberとunit name を示します。
Classroom English, asking questions

以下、preparationとは自宅での予習を示します。
Preparation: Unit 1 pp.11-13
第2回Unit 1 How do you spell that?
linking
Preparation: Unit 1 pp.14-15 
第3回Unit 1 How do you spell that?describing school subjects
Preparation: Unit 2 pp.16-18
第4回Unit 2 I usually get up at six
sentence stress
Preparation: Unit 2 pp.19-20
第5回Unit 2 I usually get up at six
describing your daily routines, expressions of time
Preparation: Unit 3 pp.21-23
第6回Unit 3 What do you call it?
disappearing sounds, linking
Preparationn: Unit 3 pp.25-26 
第7回Unit 3 What do you call it?
describing objects
Preparation for the test
第8回Test (1)  
Units 0-3
Preparation: Unit 4 pp.27-29
第9回Unit 4 That's my cousin?
blending sounds
Preparation: Unit 4 pp.30-32
第10回Unit 4 That's my cousin?talking about people, describing people
Preparation: Unit 5 pp.33-35
第11回Unit 5 It's next to the window 
weak vowels
Preparation: Unit 5 pp.36-38
第12回Unit 5 It's next to the window describing location, objects in a room
Preparation: Unit 6 pp.39-41
第13回Unit 6 How much was it?
weak stress
Preparation for the test
第14回Test (2)
Units 4-6
Preparation: Unit 6 pp.41-43
第15回Unit 6 How much was it?fluency with money and prices
preparation: Unit 7 pp.44-48
第16回Unit 7 Are you going to France?casual English, gonna, wanna, gotta
Preparation: Unit 8 pp.52-54
第17回Unit 8 How was the concert?
disappearing sounds
Preparation: Unit 8 pp.55-57
第18回Unit 8 How was the concert?

talking about things you did
Preparation: Unit 9 pp.58-60
第19回Unit 9 I'm looking fro the museum
guessing meaning through pattern
Preparation: Unit 9 pp.61-62
第20回Unit 9 I'm looking fro the museumgiving direction
Review
第21回Review
Review
Preparation for the test
第22回Test (3)
Units 6-9
preparation: Unit 10 pp.63-65 
第23回Unit 10 It's east of Seatle sentence stress
preparation: Unit 10 pp.66-68
第24回Unit 10 It's east of Seatle describing cities, introducing your hometown
Preparation: Unit 11 pp.69-71
第25回Unit 11 So, how was your trip?

describing sounds, weak vowels
preparation: Unit 11 pp.72-73
第26回Unit 11 So, how was your trip?

story telling
Review
第27回Review

preparing for the test
第28回理解度の確認要点のまとめ
第29回まとめ(1)まとめ
第30回まとめ(2)まとめ
授業形式 演習形式を中心として授業を進め,ペアまたはグループによる練習なども行います。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
This class lays stress on practical training, including work in pairs or groups. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
15% 0% 45% 40% 0% 100%
評価の特記事項 欠席回数が5回に達した場合は単位を認定しません。2回の遅刻/早退は1回の欠席とみなされ、30分以上の遅刻/早退は欠席扱いになります。またテストを1回でも欠席した場合は単位を認定しません。
テキスト Communication Spotlight: Speaking Strategies & Listening Skills: High Beginner (2014 abax)
オフィスアワー(授業相談) 授業後に対応します。
事前学習の内容など,学生へのメッセージ 出席重視の授業で、小テストも頻繁に行います。毎回、授業計画のpreparation(授業準備)に記載されているページをあらかじめ読み、新出単語などは辞書で確認して授業に臨んでください。また、授業には必ず辞書を持ってきてください。積極的な授業参加が良い評価につながります。授業は原則として英語で行います。

第1回の授業には、教科書を購入したうえで、必ず出席してください。