講義名 英語ワークショップB ≪昼夜共通≫
講義開講時期 通年
曜日・時限 木6
単位数 2

担当教員
氏名
ブレンデン バン・ストーク

学習目標(到達目標) 英語による講義や調査分析・発表を中心とする演習形式の授業を通して,発信型英語運用能力を総合的に向上させることを目標とします。
This is a seminar-style class comprising purpose-oriented lessons. The goal of English Workshop is the development of all aspects of English abilities; speaking, listening, reading, and writing.
授業概要(教育目的) 政治・経済など広く社会科学系分野におけるテーマに取り組むことを通して,英語運用能力を総合的に発展させることを目的とします。
This class focuses on topics in social science such as politics and economics in Japan and around the world. The primary emphasis is on active participation through opinions based on the materials used.
授業計画表
 
項目内容
第1回ガイダンス①Basic course concepts and goals will be discussed and decided. Based on these discussions, the below contents may change.
学生の意見の元、授業計画の詳細を決まる。その結果で下記の計画が変更になる場合がある。

[準備学習]
Be ready to introduce yourself.
第2回ガイダンス②Basic course concepts and goals will be discussed and decided. Final grading criteria will also be discussed
学生の意見の元、授業計画の詳細を決まります。最終的な評価基準も決定する。

[準備学習]
None required.
第3回Practical English 1The use of activities in learning English will be examined. From this week on, students will exchange diaries with each other.
英語学習において活動の在り方について考える。今週から交換日記を始める。

[準備学習]
None required.
第4回Practical English 2Students will engage in basic English discussion activities.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第5回Practical English 3Building on Practical English 2, students will work to strengthen their English expression skills.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。自己表現の練習が中心となる。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第6回Practical English 4Building on Practical English 3, students will work towards developing and arguing opinions.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。ディベートの練習もする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第7回Practical English 5Students will work in groups to work on debate activities
グループでディベート活動をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第8回Integrated Presentation Example 1An example class encompassing English activities and discussions will be presented. Students will form groups.
グループ分けをし、模範授業を行う。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第9回Integrated Presentation Example 2A second style of example class will be shown.
もう一つの模範授業を行う。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. Consider what kind of activity you want to present.
第10回Planning ClassStudent groups will work together in order to develop their own ideas for English activities and discussions.
グループごとで発表準備をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第11回Student Presentations 1Two groups will present, one offering an English (game, etc.) activity, and one offering a discussion activity.
二つのグループが発表する。1つはゲーム的な活動で、もう1つは会話等が中心となる活動を計画します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第12回Student Presentations 2Two groups will present, one offering an English (game, etc.) activity, and one offering a discussion activity.
二つのグループが発表する。1つはゲーム的な活動で、もう1つは会話等が中心となる活動を計画します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第13回Students Presentations 3Two groups will present, one offering an English (game, etc.) activity, and one offering a discussion activity.
二つのグループが発表する。1つはゲーム的な活動で、もう1つは会話等が中心となる活動を計画します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第14回Student Presentations 4Two groups will present, one offering an English (game, etc.) activity, and one offering a discussion activity.
二つのグループが発表する。1つはゲーム的な活動で、もう1つは会話等が中心となる活動を計画します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第15回Student Presentations 5Two groups will present, one offering an English (game, etc.) activity, and one offering a discussion activity.
二つのグループが発表する。1つはゲーム的な活動で、もう1つは会話等が中心となる活動を計画します。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第16回English Through Contemporary Media 1English will be studied using contemporary media (i.e. television, film)
海外メディアを生かし、英語を勉強する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第17回English Through Contemporary Media 2English will be studied using contemporary media (i.e. television, film)
海外メディアを生かし、英語を勉強する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第18回English Through Contemporary Media 3English will be studied using contemporary media (i.e. television, film)
海外メディアを生かし、英語を勉強する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第19回Presentations 1English presentation skills will be discussed and analyzed.
英語での発表スキルについて学ぶ。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第20回Presentations 2A more detailed description of presenting in English will be provided, and students will be asked to think of a presentation topic.
発表スキルについてより詳しく学び、発表するテーマを決める。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. Think about your presentation's contents.
第21回Presentation PreperationStudents will work to outline the contents of their presentations.
発表準備をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. Think about the contents of your presentation.
第22回Practical English 6Students will practice expressing themselves in English. Will also include presentation/speech strategies.
前期で行ったディスカッションやディベート活動をふり返り、発表に向けて表現力を上達を図る。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第23回Practical English 7Students will practice expressing themselves in English. Will also include presentation/speech strategies.
前期で行ったディスカッションやディベート活動をふり返り、発表に向けて表現力を上達を図る。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. Work on your presentation.
第24回Presentation Prep 2Students will be given time to rehearse and refine their presentations.
発表の予行・最終調整を行う。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第25回Presentations 3: First groupThe first group of students will give their presentations.
クラスの半分が発表する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第26回Presentations 4: Second GroupThe second group of students will give their presentations.
前回発表しなかった学生が発表する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第27回Learning English through MusicUsing music in order to improve English ability will be explored.
音楽を用いた言語学習について考える。

[準備学習]
None required.
第28回Learning English through ImprovUsing theater games in order to improve English ability will be explored.
演劇(測劇)のゲームを用いた言語学習について考える。

[準備学習]
None required.
第29回English through Contemporary Media 4English will be studied using contemporary media (i.e. television, film)
海外メディアを生かし、英語を勉強する。

[準備学習]
None required.
第30回Final ThoughtsStudents will be asked to reflect upon their participation in the class.
授業の反省会を行います。

[準備学習]
None required.
授業形式 ワークショップは「お互いに学び合う場」です。受講者がお互いの感想や考えを述べ,話し合うことを通して,ある事柄に対する理解を深めていくことに主眼をおいて授業を進めます。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
Students are expected to deepen their understanding of certain topics by expressing and exchanging opinions. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
0% 40% 0% 40% 20% 100%
評価の特記事項 学生人数や希望により多少変更する場合があります。
参考文献 Any English materials dealing with current events.
オフィスアワー(授業相談) By appointment.
事前学習の内容など,学生へのメッセージ 上記はあくまでも予定している授業計画であり、学生との相談の上、下記の活動を踏まえ、変更になる場合や前後する場合があります。
ディスカッションや会話を中心とする授業です。経済や国際的なテーマの他、比較文化にも触れます。授業では英語のコミュニケーション能力の向上を目指します。

授業活動の一例:
英語での交換日記
学生による発表・英語活動
英語での発表・スピーチ
ユーモアの比較等

生徒が中心となる授業を実施し、学生の希望等で取り扱う内容を決めるため、積極的な参加が期待されます。