講義名 英語リーディング ≪□第一部≫
講義開講時期 前期
曜日・時限 火3・金3
単位数 2

担当教員
氏名
西田 順子

学習目標(到達目標) ① 文脈と照合して,語句の適切な意味を導き出すことができる。
② 既習の文法や構文を意識して,文章を読み進めることができる。
③ 英語の文章に書かれている事実を正確に理解することができる。
④ ことばの背後にある意味(含意)を正しく推測することができる。
⑤ 英語の文章を読み,必要な情報を過不足なく引き出すことができる。
⑥ 筆者の意図や見解などの重要なポイントを理解し説明できる。
授業概要(教育目的) 様々な話題,文体の英文を一文一文分析的に読み,パラグラフ構造やメイン・アイディアを適切に把握する練習を通してリーディングスキルを高め,英文内容(話題)に対する自身の考えを発展させることを目的とします。
授業計画表
 
項目内容
第1回Course Introduction授業計画, 授業・教科書の進め方, 予備学習法の紹介, 小テスト, レポート課題について等, 配布するプリントに沿って説明します。
第2回TOP NOTCH 2nd Edition 1A UNIT 1 Getting Acquainted: Lesson 1~4 (pp.2-11)1.Meet someone new. 2.Identify and describe people. 3.Provide personal information. 4.Introduce someone to a group. Conversation Strategy: clarifing information (p.5) Reading Strategy: Scanning (p.10) 準備学習・pp.2-11
第3回1A UNIT 1 Getting Acquainted: Lesson 1~4,Review (pp.10-13), 小テスト①Reading Strategy (p.10): Scanning (Learn how to scan an article. When you scan, you don't read every word in the article-just look for the words that will answer your questions.) Extra Reading Comprehension Questions (p.10), Review (pp.12-13), ERCQ sheet 提出, 小テスト① 準備学習・pp.10-13
第4回1A UNIT 2 Going Out: Lesson 1~4 (pp.14-23), 小テスト②1. Accept or decline an invitation. 2. Express locations and give directions. 3. Make plans to see an event. 4. Talk about musical tastes. Vocabulary-building Strategy: Auditory representation (p.18) Reading Strategy: Scanning (p.22) , 小テスト② 準備学習・pp.14-23
第5回1A UNIT 2 Going Out: Lesson 1~4, Review (pp.22-25), 小テスト③Reading Strategy (p.22) : Scanning (Practice: Scan the reading and underline only the parts you need to answer this question: What kind of music does each person like?) Extra Reading Comprehension Questions (p.22), Review (pp.24-25), ERCQ sheet 提出, 小テスト③ 準備学習・pp.22-25
第6回1A UNIT 3 The Extended Family: Lesson 1-4(pp.26-35), 小テスト④1. Report news about relationships. 2. Describe extended families. 3. Compare people. 4. Discuss family cultural traditions. Conversation Strategy: Keeping a conversation going Reading Strategy: Summarizing (p.34) 小テスト④ 準備学習・pp.26-35
第7回1A UNIT 3 The Extended Family: Lesson 1-4, Review (pp.34-37), 小テスト⑤Reading Strategy (p.34): Summarizing (When you summarize, you express the main ideas in your own words. You use fewer words, so it is shorter than the original. Summarizing helps you better understand the meaning of what you have read.) Extra Reading Comprehension Questions (p.34), Review (pp.36-37), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑤ 準備学習・pp.34-37
第8回1A UNIT 4 Food and Restaurants: Lesson 1~4 (pp.38-47), 小テスト⑥1. Ask for a restaurant recommendation. 2. Order from a menu. 3. Speak to a server and pay for a meal. 4. Discuss food and health. Vocabulary-building Strategy: Creating vocabulary lists (p.40), Auditory representation (p.44) Reading Strategy: Reading for general idea (p.46) 小テスト⑥ 準備学習・pp.38-47
第9回1A UNIT 4 Food and Restaurants: Lesson 1~4, Review (pp.46-49), 小テスト⑦Reading Strategy (p.46) : Reading for general idea. (When reading for the general idea of an article, skim the article for the most important information. Don't spend time on every word.), Extra Reading Comprehension Questions (p.46), Review (pp.48-49), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑦ 準備学習・pp.46-49
第10回1A UNIT 5 Technology and You: Lesson 1~4 (pp.50-59), 小テスト⑧1. Suggest a brand or model. 2. Express frustration and sympathy. 3. Describe features of products. 4. Complain when things don't work. Vocabulary-building Strategy: Categorizing (p.54) Reading Strategy: Personalizing (p.56), 小テスト⑧ 準備学習・pp.50-59
第11回1A UNIT 5 Technology and You: Lesson 1~4, Review (pp.58-61), 小テスト⑨Reading Strategy (p.56): Personalizing (Apply what you read to your personal life.), Extra Reading Comprehension Questions (p.56), Review (pp.60-61), ERCQ sheet 提出。 小テスト⑨ 準備学習・pp.58-61
第12回1A UNIT 1~2 Inductive Grammar Chart (pp.2-25), 小テスト⑩Information question with "be" (p.4), Modification with adjectives (p.6), Prepositions of time and place; Questions with "When", "What time", and "Where" (p.16), 小テスト⑩ 準備学習・p.2-25の見直しをしてきてください。
第13回1A UNIT 3~5 Inductive Grammar Chart (pp.26-61), 小テスト⑪The simple present tense (p.28), The simple present tense-information questions (p.30), "There is" and "There are" with count and non-count nouns (p.40), Definite article "the"(p.42), 小テスト⑪ 準備学習・pp.26-61の見直しをしてきてください。
第14回中間のまとめ, レポート課題について, 小テスト⑫これまで学習した内容について理解の確認を行います。レポート課題図書(CULTURAL BARRIERS -Considerations for the International minded-)についてのアドバイスを行います。 小テスト⑫ 準備学習・課題図書に目を通しておいてください。
第15回1B UNIT 6 Staying in Shape: Lesson1~4 (pp.62-71), 小テスト⑬1. Plan an activity with someone. 2. Talk about habitual activities. 3. Discuss fitness and eating habits. 4. Describe someone's routines. Vocabulary-building Strategy: Defining new words (p.66), Listening Strategy: Preparing to listen (p.68), Reading Strategy: Skimming (p.70), 小テスト⑬ 準備学習・pp.62-71
第16回1B UNIT 6 Staying in Shape: Lesson1~4, Review (pp.70-73), 小テスト⑭Reading Strategy (p.70): Skimming (When you read an article, skim for the main ideas first before you read for details.), Extra Reading Comprehension Questions (p.70), Review (p.72-73), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑭ 準備学習・pp.70-73
第17回1B UNIT 7 On Vacation: Lesson 1~4 (pp.74-83), 小テスト⑮1. Greet someone arriving from a trip. 2. Ask about someone's vacation. 3. Discuss vacation preferences. 4. Describe good and bad travel experience. Reading Strategy: Preparing to read (p.80), Listening Strategy:Listening for general topics (p.83), 小テスト⑮ 準備学習・pp.74-83
第18回1B UNIT 7 On Vacation: Lesson 1~4, Review (pp.80-85), 小テスト⑯Readng Strategy (p.80): Preparing to read (Get a general idea about what an article is about by looking at the headings and pictures first-before you read the article.), Extra Reading Comprehension Questions (p.80), Review (pp.84-85), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑯ 準備学習・pp.80-85
第19回1B UNIT 8 Shopping for Clothes: Lesson 1~4 (pp.86-97), 小テスト⑰1. Shop and pay for clothes. 2. Ask a different size or color. 3. Navigate a mall or department store. 4. Discuss clothing do's and don'ts. Vocabulary-Building Strategy: Using new expressions in different ways (p.90), Reading Strategy: Guessing meaning from context (p.94), 小テスト⑰ 準備学習・pp.86-97
第20回1B UNIT 8 Shopping for Clothes: Lesson 1~4, Review (pp.94-97), 小テスト⑱Reading Strategy (p.94): Guessing meaning from context (Use the context of a reading to guess the meaning of words you don't know.), Extra Reading Comprehension Questions (p.94), Review (pp.96-97), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑱ 準備学習・Review pp.94-97
第21回1B UNIT 9 Taking Transportation: Lesson 1~4(pp.98-107), 小テスト⑲1. Discuss schedules and buy tickets. 2. Book travel services. 3. Understand airport announcements. 4. Discribe transportation problems. Vocabulary-building Strategy: Personalizing (p.100), Reading Strategy: Predicting (p.106), 小テスト⑲ 準備学習・pp.98-107
第22回レポート提出締切日。1B UNIT 9 Taking Transportation: Lesson 1~4, Review (pp.106-109), 小テスト⑳レポート課題提出締切日。Reading Strategy (p.106): Predicting (When you read a newspaper article, look at the headline, the pictures, and the first sentence to help you prepare to read. Predict what the article could be about.), Extra Reading Comprehension Questions (p.106), Review (pp.108-109), ERCQ sheet 提出, 小テスト⑳ 準備学習・Review pp.106-109
第23回1B UNIT 10 Shopping Smart: Lesson 1~3 (pp.110-117), 小テスト㉑1. Ask for a recommendation. 2. Bargain for a lower price. 3. Discuss showing appreciation for service. 4. Describe where to get the best deals. Conversation Strategy: Paying attention to content (p.115), Reading Strategy: Taking notes (p.116), 小テスト㉑ 準備学習・pp.110-117
第24回1B UNIT 10 Shopping Smart: Lesson 1~4, Review (pp.116-121), 小テスト㉒Reading Strategy (p.116): Taking notes (When reading for specific information, take notes to focus on the most important information.), Extra Reading Comprehension Questions (p.116), Review (pp.120-121), ERCQ sheet 提出, 小テスト㉒ 準備学習・pp.116-121
第25回1B Inductive Grammar Chart UNIT 6~7 (pp.62-85), 小テスト㉓"can" and "have to" (p.64), The present continuous and the simple present tense (p.66), The past tense of "be" (p.76), The simple past tense (p.78), 小テスト㉓ 準備学習・pp.62-85の見直しをしてきてください。
第26回1B Inductive Grammar Chart UNIT 8~10 (pp.86-121), 小テスト㉔Uses of object pronouns (p.88), Comparative adjectives (p.90), Modals "should" and "could" (p.100), "be going to" to express the future (p.102), Superlative adjectives (p.112), "too" and "enough" (p.114), 小テスト㉔ 準備学習・pp.86-121の見直しをしてきてください。
第27回これまでの学習内容の確認, レポート課題返却日, 小テスト㉕これまで学習した内容について理解の確認を行います。提出していただいたレポート課題を返却しレポート課題評価を通知します。小テスト㉕ 
第28回試験試験
第29回まとめ①まとめ①
第30回まとめ②まとめ②
授業形式 演習形式を中心として授業を進めます。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
25% 20% 25% 30% 0% 100%
評価の特記事項 評価は, 最終授業時実施試験, レポート課題, 全25回実施小テスト, 出席等授業参加度でおこないます。
テキスト TOP NOTCH Second Edition 1A(2170円), 1B(2170円) 出版社:PEARSON JAPAN(後期ライティング共通使用テキスト) 
参考文献 CULTURAL BARRIERS-Considerations for the International minded- 南雲堂(レポート課題図書), その他講義時に適宜紹介していきます。
オフィスアワー(授業相談) 金曜日12時30分~13時(本館講師室)
事前学習の内容など,学生へのメッセージ テキストに沿って授業を行いますので, 毎回授業計画書を確認し予備学習をしてください。小テストはTOEIC対策テストで全25回実施します。レポート課題についてのプリントは初回に配布します。教科書内容の理解促進のためのプリントを適宜配布します。最終授業時実施試験の試験範囲は教科書TOP NOTCH 2nd Edition 1A と1Bです。