講義名 英語ライティング ≪□第一部≫
講義開講時期 後期
曜日・時限 火3・金3
単位数 2

担当教員
氏名
西田 順子

学習目標(到達目標) ① 語彙を増やし,文法の理解を深め,英語の論理に沿った自然な英文を書くことができる。
② 情報や考えを目的に応じて表現することができる。
③ 文章構成や論理展開を考慮して,読み手に分かりやすいパラグラフを書くことができる。
授業概要(教育目的) 英文法・語法に関する既習事項を確認・活用して,事実を適切に表現し,自分自身の考えを的確に表現する能力を向上させることを目的とします。
授業計画表
 
項目内容
第1回Course Introduction授業計画, 授業・教科書の進め方, 予備学習法の紹介, 小テスト, レポート課題について等, 配布するプリントに沿って説明します。
第2回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 1 Getting Acquainted, Grammar Booster (pp.2-13, pp.123-124)Lesson 1-4 Grammar Objectives: Information questions with "be", Modification with adjectives, "yes"/"no"questions and short answers with "be" Grammar Booster(pp.123-124): "Be" usage and form, "Be": common errors, Possesive nouns and adjectives ・Study Guide Sheet (Unit 1) 提出 準備学習・pp.2-13,pp.123-124
第3回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 1 Getting Acquainted Writing Booster (p.142), 小テスト①Writing Task: Write a description of a classmate. ・Writing Booster: Capitalization (p.142) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 1, p.12) Assignment: Write a short description of your classmate. WPW sheet(Unit 1)提出, 小テスト① 準備学習・p.142
第4回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 2 Going Out, Grammar Booster (pp.14-25, p.125), 小テスト②Lesson1-4 Grammar Objectives: Prepositions of time and place, Questions with "When," "What time," and "Where." Grammar Booster (p.125): Prepositions of time and place:usage ・Study Guide Sheet (Unit 2)提出, 小テスト② 準備学習・pp.14-25,p.125
第5回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 2 Going Out, Writing Booster (p.142), 小テスト③Writing Task: Write a short personal essay about one's musical tastes. ・Writing Booster; The sentence (p.142) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 2, p.24) Assignment: Write about yourself and your tastes in music. WPW sheet提出, 小テスト③ 準備学習・p.142,p.24
第6回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 3 The Extended Family, Grammar Booster (pp.126-127), 小テスト④Lesson 1-4 Grammar Objevtives: The simple past tense ・Grammar Booster: The simple past tense(pp.126-127) ・Study Guide Sheet (Unit 3)提出, 小テスト④ 準備学習・pp.126-127
第7回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 3 The Extended Family, Writing Booster (p.143), 小テスト⑤Writing Task: Make a Venn diagram. Compare two people in a family. ・Writing Booster; Combining sentences with "and" or "but" (pp.126-127) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 3, p.36) Assignment: Write a paragraph comparing two people in your family. WPW sheet 提出, 小テスト⑤ 準備学習・pp.126-127,p.143
第8回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 4 Food and Restaurants, Grammar Booster (pp.127-129), 小テスト⑥Lesson 1-4 Grammar Objectives: "There is" and "There are" with count and non-count nouns, "anything" and "nothing":common errors, Definite article "the": usage ・Grammar Booster: non-count nouns: usage, "How much" or "How many"and "some" or "any" (pp.127-129) ・Study Guide Sheet 提出, 小テスト⑥ 準備学習・pp.127-129
第9回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 4 Food and Restaurants, Writing Booster (pp.143-144), 小テスト⑦Writing Task: Write a short article about food for a travel newsletter. ・Writing Booster: Connecting words and ideas: "and", "in addition" (pp.143-144) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 4, p.48) Assignment: Write a short article for a travel newsletter about foods in your country. WPW sheet 提出, 小テスト⑦ 準備学習・pp.143-144
第10回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 5 Technology and You, Grammar Booster (pp.130-131), 小テスト⑧Lesson 1-4 Grammar Objectives: The present continuous ・Grammar Booster: The present continuous: form and spelling rules (pp.130-131) ・Study Guide Sheet 提出, 小テスト⑧ 準備学習・pp.130-131
第11回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 5 Technology and You, Writing Booster (pp.144-145), 小テスト⑨Writing Task: Write a paragraph describing a product. ・Writing Booster; Placement of objectives (pp.144-145) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 5, p.12) Assignment: Write a short description of your classmate. WPW sheet 提出, 小テスト⑨ 準備学習・pp.144-145
第12回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 1~2 (pp.2-25) Workbook (W1-20), 小テスト⑩これまで学習した1Aの内容の確認としてUnit 1-2 のWorkbookを進めます。Unit 1 (W1-10) ":No.19", "B", and "C" 提出, Unit 2 (W11-20) "C" 提出, 小テスト⑩ 準備学習・pp.W1-20
第13回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 3~4 (pp.26-49) Workbook (W21-39), 小テスト⑪ これまで学習した1Aの内容確認としてUnit 3-4 のWorkbookを進めます。 Unit 3 (W21-30) "No.15" and "B" 提出, Unit 4 (W31-39) "C" 提出, Unit 5 (W40-49) "D" 提出, 小テスト⑪ 準備学習・pp.26-49,pp.W21-39
第14回TOP NOTCH Second Edition 1A Unit 5 (pp.50-61) Workbook (W40-49), 小テスト⑫これまで学習した1Aの内容確認としてUnit 5 のWorkbookを進めます。 Unit 5 (W40-49) "No.19", and "D" 提出, 小テスト⑪ 準備学習・pp.W40-49
第15回中間のまとめ。 レポート課題について。小テスト⑬TOP NOTCH Second Edition 1Aの内容理解を確認します。レポート課題についてのアドバイスを行います。小テスト⑬ 
第16回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 6 Staying in Shape, Grammar Booster (p.131), 小テスト⑭Lesson 1-4 Grammar Objectives: "Can" and "have to": meaning, form, and usage, the present continuous and the simple present tense, the present continuous: common errors ・Grammar Booster; Non-action verbs, Frequency adverbs: common errors, Time expressions (p.131) ・Study Guide sheet (Unit 6) 提出, 小テスト⑭ 準備学習・pp.131
第17回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 6 Staying in Shape, Writing Booster (p.145), 小テスト⑮Writing Task: Write an interview about health and exercise habits. ・Writing Booster:; Punctuation of statements and questions(p.145) ・Writing process Worksheet (accompanies Unit 6, p.72) Assignment: Write an interview in which someone asks you about your exercise and health habits. WPW sheet 提出, 小テスト⑮ 準備学習・p.145
第18回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 7 On Vacation, Grammar Booster (pp.134-136), 小テスト⑯Lesson 1-4 Grammar Objectives: The past tense of "be", The simple past tense ・Grammar Booster; The past tense of "be: explanation of form,The simple past tense : more on spelling, usage, and form (pp.134-136) ・Study Guide sheet (Unit 7) 提出, 小テスト⑯ 準備学習・pp.134-136
第19回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 7 On Vacation, Writing Booster (pp.145-146), 小テスト⑰Writing Task: Write a guided essay about a vacation. ・Writing Booster;Time order (pp.145-146) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 7, p.84) Assignment: Write about a vacation you took. WPW sheet 提出, 小テスト⑰ 準備学習・pp.145-146
第20回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 8 Shopping for Clothes, Grammar Booster (pp.136-137), 小テスト⑱Lesson 1-4 Grammar Objectives: Usage of object pronouns, Common errors, Comparative adjectives ・Grammar Booster; Direct and indirect objects: usage rules, Spelling rules for comparative adjectives (pp.136-137) ・Study Guide sheet (Unit 8) 提出, 小テスト⑱ 準備学習・pp.136-137
第21回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 8 Shopping for Clothes, Writing Booster (p.146), 小テスト⑲Writing Task: Write an e-mail or letter explaining what clothes to pack. ・Writing Booster (p.145) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 8, p.96) Assignment: Write a letter or e-mail to a friend from another country who is coming to visit you, explaining what to pack for the trip. WPW sheet 提出, 小テスト⑲ 準備学習・p.146
第22回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 9 Taking Transportation, Grammar Booster (pp.138-139), 小テスト⑳Lesson 1-4 Grammar Objectives: Modals "should" and "could": statements and questions, "Be going to" to express the future: review and expansion ・Grammar Booster; Modals: form, meaning, common errors, Expansion: future actions (pp.138-139) ・Study Guide Sheet (Unit 9) 提出, 小テスト⑳ 準備学習・pp.138-139
第23回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 9 Taking Tranportation, Writing Booster (p.147), 小テスト㉑Writing Task: Write two paragraphs about trips. ・Writing Booster; The Paragraph (p.147) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 9, p.108) Assignment: Write two paragraphs-one about your most recent trip and one about your next trip. WPW sheet 提出, 小テスト㉑ 準備学習・p.147
第24回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 10 Shopping Smart, Grammar Booster (pp.139-141), 小テスト㉒Lesson 1-4 Grammar Objectives: Superlative adjectives, "Too" and "enough": usage and common errors ・Grammar Booster; Superlatives adjectives: usage and form, Comparatives, Usage: "very," "really," and "too" (pp.139-141) ・Study Guide Sheet (Unit 10) 提出, 小テスト㉒ 準備学習・pp.139-141
第25回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 10 Shopping Smart, Writing Booster (p.148), 小テスト㉓Writing Task: Write a guide to your city, including information on where to stay, visit, and shop. ・Writing Booster (p.148) ・Writing Process Worksheet (accompanies Unit 10, p.120) Assignment: Write a guide about the places for a visitor to your city or town to stay in, visit, and shop. WPW sheet 提出, 小テスト㉓ 準備学習・p.148
第26回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 6~7(pp.62-85) Workbook (W50-68), 小テスト㉔これまで学習した1Bの内容の確認としてUnit 6-7 のWorkbookを進めます。Unit 6 (W50-59) "B" 提出, Unit 7 (W60-68) "B" 提出, 小テスト㉔ 準備学習・pp.W50-68
第27回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 8~9 (pp.86-109) Workbook (W69-84), 小テスト㉕これまで学習した1Bの内容確認としてUnit 8-9 のWorkbookを進めます。 Unit 8 (W69-76) "No.8" 提出, Unit 9 (W77-84) "B" 提出, 小テスト㉕ 準備学習・pp.W69-84
第28回TOP NOTCH Second Edition 1B Unit 10 (pp.110-121) Workbook (W85-92), レポート課題返却。これまで学習した1Bの内容確認としてUnit 10 のWorkbookを進めます。 Unit 10 (W85-92) "C" 提出, レポート課題返却。準備学習・pp.W85-92
第29回まとめ①まとめ①
第30回まとめ②まとめ②
授業形式 演習形式を中心として授業を進めます。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
0% 20% 25% 25% 30% 100%
評価の特記事項 評価は, レポート課題, 全25回実施小テスト, 出席等授業参加度, 第2回英語一斉テスト(TOEIC IP)受験・結果でおこないます。
テキスト TOP NOTCH Second Edition 1A (2170円) ,1B(2170円) PEARSON JAPAN (前期リーディング共通使用テキスト)
参考文献 CULTURAL BARRIERS-Considerations for the International minded- JOHN CONDON 南雲堂(レポート課題図書),その他講義時に適宜紹介していきます。
オフィスアワー(授業相談) 金曜日12時30分~13時(本館講師室)
事前学習の内容など,学生へのメッセージ テキストに沿って授業を行いますので, 毎回授業計画書を確認し予備学習をしてください。小テストはTOEIC対策テストで全25回実施します。第2回英語一斉テスト(TOEIC IP・12月4日実施予定)受験・結果を成績に反映します。レポート課題についてのプリントは初回に配布します。教科書内容の理解促進のためのプリントを適宜配布します。