講義名 英語コミュニケーション ≪◇学部≫
講義開講時期 後期
曜日・時限 月4・木4
単位数 2

担当教員
氏名
ベリル ホーキンス

学習目標(到達目標) ①日常生活や自分自身のことについて,自信をもって英語で話すことができる。
Students will be able to talk with confidence about their everyday life and themselves in English.

②日常生活や現代社会に関わる情報・説明を聴いて,理解することができる。
Students will be able to listen to and understand information and explanation on everyday life and modern society.

③相手の考えを理解して,積極的にコミュニケーションを図ることができる。
Students will be able to develop skills for communicating effectively in English from their personal viewpoint.

④英語がよく使用されている社会の文化背景を理解し,場面に合った適切な英語表現(丁寧表現など)を使うことができる。
Students will be able to express their ideas in an appropriate way (e.g. with regard to politeness and formality) based on the cultural contexts of sites where English is widely used.
授業概要(教育目的) 英語のスピーキングとリスニングに関する既習事項を確認・活用して,自身が伝達したいことを音声で表現できるようになること,そして相手が伝達したいことを聴き取って理解できるようになることを目的とします。
This class gives students the opportunity to develop basic skills in speaking and listening. Attention mainly focuses on pronunciation, intonation and basic communication strategies.
授業計画表
 
項目内容
第1回Introduction to the CoursePractice Introductions
第2回The True Spirit of the Olympics Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
Watch Olympics website and News stories
第3回The True Spirit of the Olympics Review for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第4回Japanese Manga and Anime Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第5回Japanese Manga and Anime Review for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
Prepare anime reviewThe Internet
第6回The InternetPrepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第7回The InternetReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
Prepare Issue Proposal
第8回The Gender GapPrepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第9回The Gender GapReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
Present group presentation
第10回Global Food ShortagePrepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第11回Global Food ShortageReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第12回Exploring Current Global IssuesInternet news web sites
第13回Exploring Current Global IssuesInternet news web sites
第14回Final PresentationsFinal Presentations discussion
第15回ReviewSemester Review
第16回Discussion ReviewSummer stories Discussion Review
第17回Ch. 12:
Handling Stress: Should employers do more to help out?
Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第18回Ch. 12:
Handling Stress: Should employers do more to help out?
Review for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第19回Ch. 9: Robots: Should they be a part of our
lives?
Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第20回RobotsReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第21回Chapter 14:GM Food: Should it be allowed?Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第22回Midterm Presentations
GM Food
Midterm Presentations
第23回Chapter 11: New Work Styles: Will the traditional work style fade away?Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第24回New Work StylesReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第25回Chapter 6: The Oil Crisis: Is it out of control?Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第26回The Oil CrisisUnits Review
第27回Chapter 13: Management: Will there
be total equality between men and women?
Prepare Reading (Section 3) and Preview (Section 1)
第28回ManagementReview for vocabulary test
Write opinions for
Section 7
第29回Final PresentationsPrepare for final presentations
第30回Current Global Issues DiscussionSemester Review
授業形式 演習形式を中心として授業を進め,ペアまたはグループによる練習なども行います。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
This class lays stress on practical training, including work in pairs or groups. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 講義態度
(出席)
その他 合計
0% 40% 0% 20% 40% 100%
評価の特記事項 TBA
テキスト Debating Current Issues by Toru Nishimoto and Beryl Hawkins, Seibido Publishing Co.
参考文献 TBA