回 | 項目 | 内容 |
第1回 | ガイダンス | 成績評価の方法、出席のとりかた、持ち物、予習の方法について説明します。
<事前学習>1時間。シラバスを事前によく読んでおくこと。<事後学習>1時間。ガイダンスでの説明をメモを取っておき、説明通り、復習をしておくこと。次週の事前学習に方法を確認しておくこと。 |
第2回 | Unit1 The woman in the picture | Focus: Greetings and introductions/Getting to Know Each Other.Introduce yourself to your classmates and use as many different greetings and introductions as you can.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第3回 | Unit1 The woman in the picture | Focus: Greetings and Introductions/Getting to Know Each Other。Work in pairs.Talk about yourself and ask your partner at least two questions. Chose appropriate topics and practice the conversation with your partner.
<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第4回 | Unit2 Back to Titanic | Focus:Talking about pastime
Topics: Plans for the weekend/ summer/ after school/ part-time job.Ask your partner the questions. Take turns.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第5回 | Unit2 Back to Titanic | Focus:Talking about Pastime
Topics: Plans for the weekend/ summer/ after school/ part-time job
Make a group fo four or five students. Tell the others your plans for the weekend.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第6回 | Unit3 Leaving port | Focus: Inviting someone/ Making appintments
topics: Inviting someoner/ accepting and refusing an invitation/ making appointments
<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第7回 | Unit3 Leaving port | Focus:Inviting someone/ Making appintments
Accept the invitations and ask some questions. Refuse the invitations and give reasons.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第8回 | TOEIC TEST 模擬試験1 | 新TOEICテストを行います。
これまでのTOEICと異なる点について解説します。過去問題集には載っていない予測問題を利用して模擬試験を行います。<事前学習>TOEICの過去の問題に目を通しておくこと。<事後学習>意味の分からなった単語を調べておくこと。 |
第9回 | TOEIC TEST 模擬試験2 | 新TOEICテストを行います。
これまでのTOEICと異なる点についての解説します。過去問題には載っていない予測問題を利用して模擬試験を行います。<事前学習>TOEICの過去の問題に目を通しておくこと。<事後学習>意味の分からなった単語を調べておくこと。 |
第10回 | Unit4 Don't do it | Focus: Telephone Conversation
Topics: Initial talk onthe phone/ leaving a message/ wrong number.Try makeing a short phone call to your partner. Role-play the dialog with your partner.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第11回 | Unit4 Don't do it | Focus: Telephone Conversation
Interview your partner about his/ her attitudes toward phones. Take turns.
Role-play the dialog with your partner.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第12回 | Unit5 Do you love him? | Focus: Making Small Talk/ Giving compliments
Topics: Giving Compliments/ Weather/ TV Programs.Which kind of TV program do you like? Discuss in groups.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第13回 | Unit6 I can't see you. | Focus: Making Small Talk/ Giving compliments
Talk about the weather and TV programs. Ask your partner the questions. Which kind of place would you prefere to live in? Discuss in groups.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第14回 | 期末試験と解説と総括 | test(60分)を行い、解説(および全授業30分)して総括をします。
<事前学習>1時間。これまでの授業で学習したことをよく復習しておくこと。<事後学習>1時間。わからなかったことや、テストで間違えた点をノートにまとめておくこと。 |
第15回 | これまでの授業のまとめと後半にけての計画及び目標 | 前半のまとめを行ない、後半の目標と、今後の計画について解説します。
<事前学習>1時間これまでの総復習をするので、授業内容全体をまとめたノートをよく読んでおくこと。<事後学習>1時間。前半の総まとめをすること。後期に向けての目標を立てるため、不明な点に重点を置いて復習すること。 |
第16回 | ガイダンス
Unit 7 I'm flying | 前期授業を踏まえて、前期での目標に到達しているのかを確認して、後期の目標を立て、計画を立てて確認する。Focus: Intentions
Topics: Strong Intensions/ Mild Intestions/ Simple Plans.Use the expressions in the textbook and show your intentions. Your partner nees to give a short coment.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第17回 | Unit 7 I'm flying | Focus: Intentions
Topics: Strong Intensions/ Mild Intestions/ Simple Plans.With your partner discuss your future dreams such as your dream husband/ wife, your dream house, your job, your dream vacation, and dreams you may have. Ask each other about your dreams.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第18回 | Unit 8 Iceberg Right Ahead! | Focus: Asking for Permission / Making Suggestions
Topics: Music/ Movie /Hobby
Ask for permission. Make Suggestions. Your partner should asnwer. Take turns.
Ask your partner for advice. Your partner needs to respond. Take turns.
You have 5minutes. Ask as many different people as possible.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第19回 | Unit 8 Iceberg Right Ahead! | Topics: Asking for permissions / Asking for and Making Suggestions.Topics: Music/ Movie /HobbyStand up and move around the classroom. You have 5 minutes. Ask as many different people as possible.Ask your partner for advice. Your partner needs to respond. Take turns.Stand up and move around the classroom. <事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第20回 | Unit 9 An Honest Thief | Focus: Commenting/ Expressing Feelings
Topics/ Sports.What is your favorite sports, team and sports player? Give your comments or opinions about two sports players you know well. Your partner should respond. <事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第21回 | Unit 9 An Honest Thief | Focus: Asking for Comments/ Agreeing/ Dissagreeing.Topics/ Sports.With your partner chose a sports. Ask you r partner. Why do you like it? You partner shold answer your question. Do you agree with your partner? Talk about the reason. <事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第22回 | TOEIC模擬試験1 | 新TOEICテストに対応した予測問題を使用して模擬テストを行ないます。過去問題集には載っていない新しい問題になれるように本番と同様に行います。<事前学習>1時間TOEICの過去の問題に目を通しておくこと。<事後学習>1時間。意味の分からなった単語を調べておくこと。 |
第23回 | TOEIC模擬試験2 | 新TOEICテストに対応した予測問題を使用して模擬テストを行ないます。過去問題集には載っていない新しい問題になれるように本番と同様に行います。<事前学習>1時間。TOEICの過去の問題に目を通しておくこと。<事後学習>1時間。意味の分からなった単語を調べておくこと。 |
第24回 | Unit 10 Good bye, Mother | Focus:Informing/Congratulating/Encouraging.Topic: test/ graduate.Talk about test and uraduation with your partner.Use the expressions you learned from the text. Practice saying the expressions witn your partner.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第25回 | Unit 10 Good bye, Mother | Focus: Informing/ Congratulating/ Encouraging.Topic: go abroad/ study abroad
Talk about going abroad and studying abroad with your partner.Use the expressions you learned from the text. Practice saying the expressions witn your partner. And discuss it with your classmates.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第26回 | Unit 11 Get in the Boat | Focus: Asking a Favor.Topics: Parties/icnics.
In the party, you need to use appropiate phrases. Listen to the conversation (CD)chose the right statement in the text book and use appropriate phrases. Talk with you partner.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第27回 | Unit 12 Two Tragic Bullets | Focus: Asking a Favor
Topics: Parties/ Picnics.
<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第28回 | Unit 13 Promise Me | Focus: Survival English.Topics: Traveling Overseas.Role play: You are a tourist and your partner is a voluntary clerk at the information desk. When you travel overseas, thereare some many things you think are strange or difficult to understand. Tell your parther what you want to do. Ask you partner some questions.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第29回 | Unit 14 Rose's Secret | Focus: Asking and Answering Questions
Topics: American and Japanese Cultures
Role-play.You have just arrived in Japan from Australia. You are a tourist and your partner is a voluntary clerk at the information desk. Ask your partner some questions.
Discuss Japanese culture with your partner. Introduce it to classmates.<事前学習>所要時間1時間。テキストのフォーカスを意識して単語を調べておくこと。<事後学習>所要時間1時間。授業で行った会話をテキストを見ないで言えるように練習すること。 |
第30回 | テストの解説と授業のまとめ | test(60分)を行い、解説(および全授業30分)して総括をします。
<事前学習>1時間。これまでの授業で学習したことをよく復習しておくこと。<事後学習>1時間。わからなかったことや、テストで間違えた点をノートにまとめておくこと。 |