講義名 英語ワークショップB ≪◇学部≫
講義開講時期 通年
曜日・時限 木6
単位数 2

担当教員
氏名
ブレンデン バン・ストーク

学習目標(到達目標) ①英語による講義を理解し,調査分析をし,発表することができる。
Students will be able to understand lectures in English, engage in project-based learning, and make a presentation in English.
②4技能(聞く,話す,読む,書く能力)を総合的に向上させることができる。
Students will be able to develop all aspects of their English abilities: listening, speaking, reading, and writing.
授業概要(教育目的) 政治・経済など広く社会科学系分野におけるテーマに取り組むことを通して,英語運用能力を総合的に発展させることを目的とします。
This class focuses on topics in social science, such as politics and economics in Japan and around the world. Students will be required to actively participate and exchange their opinions on the topics covered in class.
授業計画表
 
項目内容
第1回ガイダンス①Basic course concepts and goals will be discussed and decided. Based on these discussions, the below contents may change.
学生の意見の元、授業計画の詳細を決まる。その結果で下記の計画が変更になる場合がある。

[準備学習]
Be ready to introduce yourself.
第2回ガイダンス②Basic course concepts and goals will be discussed and decided. Final grading criteria will also be discussed
学生の意見の元、授業計画の詳細を決まります。最終的な評価基準も決定する。

[準備学習]
None required.
第3回Practical English 1The use of activities in learning English will be examined. From this week on, students will exchange diaries with each other.
英語学習において活動の在り方について考える。今週から交換日記を始める。

[準備学習]
None required.
第4回Practical English 2Students will engage in basic English discussion activities.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第5回Practical English 3Building on Practical English 2, students will work to strengthen their English expression skills.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。自己表現の練習が中心となる。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第6回Practical English 4Building on Practical English 3, students will work towards developing and arguing opinions.
ディスカッション活動を通し、スピーキングの練習をする。ディベートの練習もする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第7回Practical English 5Students will work in groups to work on debate activities
グループでディベート活動をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第8回Integrated Presentation Example 1An example class encompassing English activities and discussions will be presented. Students will form groups.
グループ分けをし、模範授業を行う。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第9回Integrated Presentation Example 2A second style of example class will be shown.
もう一つの模範授業を行う。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. Consider what kind of activity you want to present.
第10回Planning ClassStudent groups will work together in order to develop their own ideas for English activities and discussions.
グループごとで発表準備をする。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第11回Planning Class 2 (Methods 1)Students will work in groups to work to consider English presentation strategies.
英語の活動の実施方法・発表方法について考える。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第12回Planning Class 3 (Methods 2)Students will work in groups to work to consider English presentation strategies.
英語の活動の実施方法・発表方法について考える。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第13回Conversation Test 1aStudents will participate in an interview test.
A writing activity will also be done.

[準備学習]
Practice the provided sample topics.
第14回Conversation Test 1bStudents will participate in an interview test.
A writing activity will also be done.

[準備学習]
Practice the provided sample topics.
第15回Student Presentations 1Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第16回Student Presentations 2Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第17回Student Presentations 3Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第18回Student Presentations 4Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第19回Student Presentations 5Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第20回Student Presentations 6Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第21回Student Presentations 7Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第22回Student Presentations 8Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第23回Student Presentations 9Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第24回Student Presentations 10Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第25回Student Presentations 11Two groups will present, each offering their own English activity.
2つのグループが自分で考えた英語活動を発表します。


[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day. The groups presenting should practice their presentations.
第26回Reflections on PresentationsThe second group of students will give their presentations.
前回発表しなかった学生が発表する。

[準備学習]
Write your weekly diary. Try to use English for at least 5 minutes every day.
第27回Learning English through MusicUsing music in order to improve English ability will be explored.
音楽を用いた言語学習について考える。

[準備学習]
None required.
第28回Learning English through ImprovUsing theater games in order to improve English ability will be explored.
演劇(測劇)のゲームを用いた言語学習について考える。

[準備学習]
None required.
第29回Conversation Test 2aStudents will participate in an interview test.
A writing activity will also be done.

[準備学習]
Practice the provided sample topics.
第30回Conversation Test 2bStudents will participate in an interview test.
授業評価・自己評価も行います。

[準備学習]
Practice the provided sample topics.
授業形式 ワークショップは「お互いに学び合う場」です。受講者がお互いの感想や考えを述べ,話し合うことを通して,ある事柄に対する理解を深めていくことに主眼をおいて授業を進めます。内容理解を確認するための小テストや課題提出等を随時課します。
Students are expected to deepen their understanding of certain topics by expressing and exchanging opinions. Comprehension quizzes and assignments will be given as needed.
評価方法
定期試験 レポート 小テスト 授業への
参画度
その他 合計
20% 20% 0% 40% 20% 100%
評価の特記事項 変更する場合があります。「授業への参画度」は「授業への積極的な参加・協力」を示しています。単なる「出席」は一切評価されません。「定期試験」は「会話テスト」で、「その他」は「発表」の評価です。
テキスト 必要に応じて配布します。
参考文献 Any English materials dealing with current events.
オフィスアワー(授業相談) By appointment.
事前学習の内容など,学生へのメッセージ 上記はあくまでも予定している授業計画であり、学生との相談の上、下記の活動を踏まえ、変更になる場合や前後する場合があります。特に受講者が多い場合は、学生の発表(Presentation)が後半に集中することがあります。
ディスカッションや会話を中心とする授業です。経済や国際的なテーマの他、比較文化にも触れます。授業では英語のコミュニケーション能力の向上を図ります。

授業活動の一例:
英語での交換日記
学生による発表・英語活動
英語での発表・スピーチ
ユーモアの比較等

生徒が中心となる授業を実施し、学生の希望等で取り扱う内容を決めるため、積極的な参加が期待されます。